Kaart wordt geladen...

Locatie
Vrije Basisschool Dikkelvenne

Categorie

Je kan 7, 12, 16, en 21 km wandelen.

Start 21 km tot 13.00u. Prachtige lente- en natuurwandeling langs groene en rustige wegen en paadjes in de landelijke Zwalmstreek. 2e wandeling spaarkaart voor attentie na 5 tochten..

Dikkelvenne is reeds vele jaren de uitvalsbasis van één van onze mooiste organisaties. Ook dit jaar kunnen we terug gebruik maken van de gastvrijheid van de Vrije Basisschool als startzaal van onze Vrijbuiterstocht. Starten kan tussen 8 uur en 15 uur en er is keuze tussen 6, 9, 12, 16 of 21 km en alle afstanden gaan langs één of meerdere rustposten.

Zoals vorig jaar, heeft deze organisatie opnieuw plaats op Moederkesdag, zondag 14 mei en voor alle vrouwelijke deelnemers voorzien we een passende attentie op vertoon van hun inschrijvingskaart. Ook dit jaar worden de mooiste plekjes van de regio opgezocht met een verscheidenheid aan afstanden maar met één rode draad: rustig genieten van de rijke ontluikende natuur.

Reden te meer om Florastappers Gent eens een bezoekje te brengen en te genieten van een mooie wandeltocht in een zéér mooie, rustige, landelijke- en lentefrisse regio. Een tocht, aan de poort van de Vlaamse Ardennen, die zich vooral situeert in de Scheldevallei op het grondgebied van Dikkelvenne, Gavere en de oostelijk gelegen deelgemeenten van Zwalm meer bepaald de deelgemeenten Nederzwalm en Meilegem,. Het betreft een streek die vooral rust uitstraalt. Het is de ideale gelegenheid om even aan de dagelijkse sleur en -spanningen te ontsnappen. Het is het moment om de longen te vullen met zuivere lucht en huiswaarts te keren met nieuwe energie. Voor velen van ons wordt het even een vlucht uit het drukke stadsleven in een omgeving waar de voetganger en de fietser koning zijn en waar vele paden en straatjes nog zeer verkeersluw zijn.

De streek rond Dikkelvenne heeft een zeer gevarieerd landschap waar laagvlakten en heuvelland elkaar afwisselen met prachtige vergezichten. Het is een streek die vooral gespaard is gebleven van industrie en snelwegen en waar het landelijk karakter nog hoogtij viert. Een landschap met vele waterplassen, oude Scheldemeanders, die nu een geliefkoosd oord zijn van vele soorten watervogels en -wild. Sommige plassen worden bovendien gebruikt als visvijver.

Dikkelvenne, het bronnendorp, behoort tot de oude nederzettingen langs de Schelde. In 817 ten tijde van Karel De Kale, kleinzoon van Karel De Grote was er al sprake van Ticlevinni, het huidige Dikkelvenne. In de dorpskern treft men de Sint-Pieterskerk aan (1824-1826) in neogotische stijl, met 19de eeuws meubilair en een doopvont opgetrokken in Balegemse zandsteen. In de kerk pronken beelden van H. Hildegardus en de H. Christiana, aan wie volgens de legende de oorsprong ligt van de vele bronnen die Dikkelvenne rijk is.

Reeds van bij aanvang splitsen de 6 en 9 km zich van de overige afstanden af. Ze dwarsen de Nijverheidsstraat en vervolgen hun weg langs “De Wieleman”, een nieuwe verkeersluwe woonwijk. Dit slechts voor een paar 100 m., want wat verder in de Sint-Christianastraat kunnen alle afstanden, die op dat punt samengekomen zijn, genieten van een prachtig vergezicht over de Scheldevallei. We dalen dan steil naar beneden af (maar wees gerust, er komen nog klimpartijen!) naar het Sint-Christianaparkje met de mooi gerestaureerde bedevaartkapel. Wat verder steken we de Boeversbeek over en alle afstanden zetten hun tocht verder langs smalle- en vooral rustige weggetjes, door weiden en velden. Het is uitbundig genieten van de natuur in volle lentebloei met enkel het geluid van ritselende bladeren en het tsjilpen van de vele vogels. Vooraleer de rustpost te bereiken hebben we nog een forse klimpartij door de boomgaard van het Fruitbedrijf Meire (met dank om deze opnieuw open te stellen voor onze wandelaars). Hopelijk staan de fruitbomen nog in bloei, wat het plaatje mogelijks nog afmaakt. In de rustpost aangekomen kan je uiteraard genieten van een natje en een droogje en napraten over het reeds gedane parcours.

Zoals ik reeds eerder zei splitsten de 12, 16 en 21 km zich van bij het begin af, van de kortere afstanden 6 en 9 km. Na een paar honderd meter gaan deze opnieuw uit mekaar. De 12 en 16 km slaan een smal paadje in, de 21 gaat rechtdoor. De 21 km gaat langs veldwegen en dreven tot ze opnieuw samenkomen met de 12 en 16 km. Beiden zetten ze hun weg verder door de velden. Na een kort stukje tussen de bebouwing te wandelen steken ze de Nijverheidsstraat over en dalen dan de Halsberg af. Ze gaan verder door de eerste boomgaarden, die we dit jaar verder in dalende richting bewandelen. Hopelijk kunnen de wandelaars nog genieten van de bloesems maar zeker van het mooie panorama op de lager gelegen Scheldevallei. Via de Rotsestraat vervoegen ze dan de 6 en 9 km tot aan de gezamenlijke rustpost.

Vanaf de rustpost maken de 9, 12, 16 en 21 km een extra lus. Via de Oude Scheldestraat gaan deze afstanden richting Kaaihoeve. Ook dit jaar kregen we de toelating op door een gedeelde van de educatieve tuin van de Kaaihoeve te stappen. Deze natuurtuin verschilt van de klassieke (cultuur)tuin doordat de begroeiing zich in grote mate spontaan ontwikkelt. Door variatie aan te brengen in het uitgangsmilieu en de onderhoudswerken ontstaan verschillende plantencombinaties. De natuurlijke processen bepalen uiteindelijk wat er op een bepaalde plaats groeit. De weide met diverse bloeiende bloemen wordt in het parcours opgenomen. Hierbij wil ik de verantwoordelijke van De Kaaihoeve danken voor het toegankelijk stellen van dit prachtig stukje natuur.

Bij het verlaten van de bloemenweide splitsen de 21 km zich van de 9, 12 en 16 km af. De 21 km gaat via een korte klim naar de Meilegemstraat die ze een eindje volgt richting Hermelgem. Vanop deze hoogte is opnieuw een prachtig vergezicht op de Scheldevallei te aanschouwen. Wat verder gaan de 21 km linksaf een smal paadje in en komen zo langs rustige wegen en paadjes aan de Stampkotbeek, die ze een eindje volgen. Verder gaat het richting Hermelgem en door de velden opnieuw richting Kaaihoeve. Een eindje vóór De Kaaihoeve slaan deze linksaf het pad in, dat hen langs de eerste Scheldemeander richting Scheldedijk voert. Ondertussen zijn ook de 9, 12 en 16 km vanuit De Kaaihoeve erbij gekomen. Samen volgen deze nu de Scheldedijk om wat verder weer af te slaan naar een tweede Scheldemeander, waar ze opnieuw kunnen genieten van een prachtig stukje natuur. Via de Eikstraat gaan ze dan, in stijgende lijn, voor een tweede bezoek aan de rustpost.

Na de nodige krachten te hebben opgedaan in de rustpost, zetten alle afstanden samen hun tocht verder richting het gehucht Vrekkem. Na een veldwegel doorkruist te hebben dwarsen ze de Kerkstraat. Wat verderop splitsen de 6, 9 en 12 km zich van de overige afstanden. Deze laatsten (16 en 21 km) splitsen zich na 100 m opnieuw. Deze maken nog een ommetje langs autoluwe baantjes en paadjes richting Helleve, om uiteindelijk samen te komen met de 6, 9 en 12 km ter hoogte van de Graaf Louis de Lichterveldestraat.

Samen stappen ze dan richting dorpskern en gaan langs het nieuw ingerichte dorpsplein en de Sint-Pieterskerk. Als finale is er dan nog een venijnig klimmetje (het addertje zit hem in de staart) tot aan de aankomst. Uiteindelijk komt iedereen – misschien moe maar zeker voldaan van al deze natuurpracht en rust – aan in de startzaal.

Inschrijvingskaart  + consumptiebon “gratis” te verkrijgen bij de start

bij afgifte van de bon die je vindt in ons clubblad